چهارشنبه، مهر ۲۱، ۱۳۸۹

امشب ديگر شب مهتاب نيست/ مرضيه درگذشت

نمي‌خواستم چيزي درباره مرضيه بنويسم چون اين روزها هر چيزي كه مي‌نويسي، تعبيري سياسي پيدا مي‌كند. اما ديدم كه نمي‌شود. او هشتاد و پنج سال زندگي كرد و خاطره‌هاي زيادي براي مردم ما به گذاشت، هر چند كه خاطره‌ سال‌هاي اخيرش را دوست ندارم:
امشب شب مهتابه عزيزم رو مي‌خوام
و به اين ترتيب ديگر امشب شب مهتابي نخواهد بود. و او رفت تا به قول فروغ، تنها صدايي بر جا بماند. او ايران نبود و با اظهار نظرهايي كه مي‌كرد، جايي در ايران نداشت. اما ما خيلي از وقت‌ها چشم‌هايمان را مي‌بنديم و تنها به صدا گوش مي‌دهيم و چه فرق مي‌كند كه اين صدا، در محافل شخصي و غير شخصي،‌ چه اظهار نظرهايي كرده باشد.
شايد مرضيه را در پرلاشز دفن كنند، همان‌جا كه هدايت و غلامحسين ساعدي خفته‌اند.مرضيه سرطان داشت و خود مي‌دانست كه رفتني‌است. و امروز چهارشنبه، 21 مهرماه رفت.
مرضیه با نام اصلی اشرف‌السادات مرتضایی در سال ۱۳۰۴ شمسی در شهر تهران در خانواده‌ای هنردوست به دنیا آمد و به تشویق مادر خود به تمرین آوازخوانی پرداخت. این خواننده معروف و محبوب ایرانی در سال ۱۳۲۲ فعالیت هنری خود را با بازی در نمایش «شیرین و فرهاد» در تهران آغاز کرد و به موفقیت بسیار دست یافت. آن طور که در «دانش‌نامه آزاد ویکی‌پیدیا» آمده است، او نخستین خواننده زنی بود که در برنامه گل‌ها به آوازخوانی پرداخت.

۸ نظر:

عاطفه گفت...

گاهی گوش می بندم ...برای شنیدن نا شنیده ها....

سهیل شانه ساز گفت...

نظر من در باره چاپ نشدنه چل چراغ تو هفته گذشته است. بابا اگه قرار ویژه نامه چاپ کنید و یک هفته تعطیلید بگید تا ما دق مرگ نشیم.همش تو هول که نکنه روم به دیفال اتفاقی افتاده.
شدید ارادتمند. موفق باشید.
( دیفال: دیوار در پویش پارسی دو هزار سال قبل. مورد استفاده در لهجه اصفهانی معاصر)

آرشید گفت...

سلام آقای زند. اومدم برای اینکه بگم سلام. و چه خوبه که شما بدون توجه به برچسب زده شده بر آدمها از اونها میگید.

فاطمه محمدبیگی گفت...

آمرزیده شود....ابرک سیاست رو دور بریز...اینها عادت دارن همه چی رو به سیاست وصل کنن.....خدا بیامرزتش....هرچه گفت ونگفت مهم این بود که هنرمند بود...

ناشناس گفت...

اتفاقا هنوز شب مهتابه...هنوز مرضیه با صداش زنده ست فارغ از زندگی ش.......هنوز مرضیه توی لحظه های تنهایی ما نفس می کشه....

مرمر گفت...

روحش شاد . یادش گرامی .

fereshteh گفت...

سلام
صبح چمعه تان بخیر و خوبی
مرضیه صداش شنیده بودم اما تا حالا ندیده بودمش
از تلویزیون دیدمش توی اون سن بالا صداش دلنشین بود
خدا رحمتش کنه نمیشه ازشون ننوشت
قلمتان توانا
موفق و شاد باشید

windgirl گفت...

وای به حال این دنیا وای به حال این ادم ها ... ادم ها میان و میرن ولی این بشر عبرت نمیگیره که نمیگیره قدر نمیدونه که نمیدونه...
پر کشید و شب مهتابی ما رو با خودش برد
امشب مهتاب نداریم
درخواست ندهید!