چهارشنبه، آذر ۱۰، ۱۳۸۹

سايت ویکی‌لیکس، حماقت يا هوشمندي؟

وقتي سايت ویکی‌لیکس اعلام كرد كه مي‌خواهد اطلاعات محرمانه وزارت دفاع آمريكا را لو بدهد، پيش خودم گفتم، اگر اين اتفاق قرار بود در ايران بيافتد، حتما قبل از انتشار سايت فيلتر مي‌شد و دست‌اندركارانش به جرم اقدام عليه امنيت ملي، به هتل اوين برده مي‌شدند.
حتي بعد از آن‌كه سندها منتشر شد و گمان كردم آمريكايي‌ها به تته پته افتاده‌اند، گفتم بد نيست چيزي بنويسم توي اين مايه‌ها: به ايران بياييد تا به شما درس سياست بدهيم. شما خيلي راحت مي توانيد اين اطلاعات را سندسازي بناميد و حالش را ببريد.
اما بعد از خواندن اظهارات خانم هيلاري كلينتون، به نتيجه ديگري رسيدم. آمريكايي آن‌قدري كه من فكر مي‌كردم خنگول نبودند. آن‌ها دارند به دولت ايران چنگ و دندان نشان مي‌دهند. مي‌خواهند بگويند كه ما به شما حمله مي‌كنيم و همه كشورهاي منطقه هم پشت ما هستند. يعني مي‌خواهند اين نقش را بازي كنند.
يعني به جاي اينكه مثل جورج بوش گاوچران مدام بگويند كه ايران محور شرارت است و ما فلان و بهمان مي‌كنيم، ترفند هوشمندانه‌تري به خرج داده‌اند.
در اين شرايط وزیر خارجه گفته كه انتشار چنین اسنادی در همکاری ایالات متحده با دیگر کشورها تاثیر خواهد گذاشت اما وی در عین حال ابراز اطمینان کرد که مناسبات آمریکا با دیگر کشورها استوار خواهد ماند.
او همچنين گفته اسنادی که ویکی‌لیکس منتشر کرده، از جمله حاکی از آن است که شماری از کشورهای عرب منطقه در خفا به آمریکا فشار می‌آورند که به ایران حمله کند و تاسیسات اتمی را نابود سازد.
به گفته هیلاری کلینتون همه آن به اصطلاح گزارش‌های دیپلماتیک که منتشر شده، تاییدکننده این واقعیت است که ایران تهدید بسیار جدی‌ای در چشمان همسایگانش و نگرانی جدی‌ای برای فراسوی منطقه است.»
او تاکید کرده به خاطر چنین نگرانی گسترده‌ای بود که آمریکا توانست در پشتیبانی بین‌المللی برای تصویب قطعنامه چهارم تحریمی علیه ایران به دست آورد. وزیر خارجه ایالات متحده همچنين گفته هر کسی که این گزارش‌ها را می‌خواند به این نتیجه می‌رسد که «این نگرانی درباره ایران، موجه و گسترده هستند.»
من اصلا و ابدا به زوج باراك و هيلاري اعتماد ندارم. باراك همان كسي است كه خليج فارس را خليج عر. ب.ي ناميد و از چشم ما افتاد. و هيلاري هم دست كمي از او ندارد.
كس نخارد پشت تو، جز ناخن انگشت من.

۴ نظر:

فاطمه محمدبیگی گفت...

:-)) ! خیلی جالب بود!با اینکه سیاست رو دوست ندارم ام اچسبید!
هتل اوین...فیلتر...سند سازی...خنگول... :-))
پس باید مراقب باشیم...جنگ!!نه ما تازه جووونیم!...یکی دقیقا بگه چه قدر وقت داریم!؟:-/
من هنوز کلی کار دارم!!
...
.....
...
..
.

آثویه گفت...

خلیج عربی....
وای
واقعا از چشممان افتاد

اون هیلاری هم با خودش مشکل داره
امروز یه حرف میزنه فردا حرف خودشو نقض میکنه،پس فردا میگه من اصلا حرفی نزدم که بخوام نقضش کنم!!!!!!!

ناشناس گفت...

az oon theory haye dayi jan napleoni booda sajjad!
gharar nist to beheshoon etemad dashte bashi.
mardomeshoon bayad beheshoon etemad dashte bashand ke dar rastaye manafe Ameica amal konand.
moshkele ma Iroonia hamine ke delemoon mikhad baghiye vase ma del besoozoonand.

ناشناس گفت...

پس اینکه به جولیان آسانگ انگ تجاوز زدن و با وجودی که آدرسش رو دارن دستگیرش نمیکنن رو چطور تحلیل میکنید ؟ این نیست که از فاش شدن اطلاعات بیشتر میترسند ؟